Resebrev 1 Avsegling - Amsterdam

 

Malmö, Dockan 2010-06-13

DAGEN A SOM I AVSEGLING!!!

Så hade den STORA dagen kommit!

Vaknade vid 8-tiden och satte igång med att bära ned det sista till båten. Tog en sista titt i lägenheten som jag inte kommer att se på drygt 1 år. Hade ja nu tagit med mig allt?

Kyl och frys får Alexandra tömma, då hon skall bo där över sommaren. Det skulle senare visa sig att jag missat ett par vinterjackor, men i övrigt var allt med.

Kvällen innan hade vi bunkrat det nödvändigaste för ett par dagars segling. Det blir rätt mycket då man inte har affären runt hörnet.

image002.jpg

 

Vädret var lite kyligt och det blåste 8 m/sek, men uppehåll. Jag hade avtalat med Stefan på restaurang Krankajen 22, om att vi skulle ha en liten mottagning för de som kom och vinkade av oss.  Dagen till ära skulle vi ha Stor Flaggning, det innebär att alla signalflaggorna hissas från akter till för via masttopparna. Efter lite problem, då vinden spelade oss ett spratt fick vi upp flaggorna och kunde flytta Amelit och lägga henne utanför Stefans flottdäck.

 

Precis 12:59 hade jag stuvat det sista och jag var klar att ta emot vänner, bekanta och arbetskamrater.

 

image003.jpgLena som kommer att vara min besättning till Karibien, tog hand om att visa båten medan jag kunde gå runt och prata lite med mina vänner. Besättningen som kommer att segla över Atlanten ser vi här. Christer kommer att ansluta på Kanarieöarna för att vara med över atlanten till Santa Lucia..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det visade sig att ungefär 130 personer hade kommit för att vinka av mig. Antingen är man populär eller så tyckte de att det var skönt att jag segla ivägJ. Tyvärr blev tiden lite kort för att prata med alla. Ett stort tack till alla som kom och inte minst Stefan som med personal hade fixat med mycket god mat. Ni förgyllde verkligen denna stora dag för mig!

Avsegling 103.JPG   Avsegling 110.JPG  Avsegling 115.JPG  Avsegling 111.JPG

Avsegling 119.JPGAvsegling 122.JPGAvsegling 123.JPGAvsegling 124.JPG     

   Avsegling 131.JPG   Avsegling 140.JPG

 

 

Avsegling 144.JPGKl 15:45 var det dags att höja glasen och skåla för en god resa med ”fair winds” och säga adjö till nära och kära.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När jag kramade om mina barn och barnbarnet så undrade jag lite vad jag gett min in på. Det kommer att dröja många månader innan jag ser dem igen, men så tänkte jag på alla roliga upplevelser vi kommer att ha när de kommer på besök och då kändes det lite bättre.

Avsegling 134.JPGAvsegling 137.JPGAvsegling 150.JPG

 

Än en gång ett STORT TACK för alla presenter! Det var mycket nyttigt jag fick, allt från snaps, champagne, vin, böcker, pilots, musik på disk, nödproviant, midsommarstång och navigationshjälpmedel i form av sextant och mini jordglob, så att jag skulle kunna hitta hem samt en sten som skulle minska min stress. Så nu är mitt skeppsbibliotek värt namnet och mitt barskåp innehåller nu ädla drycker som snaps och champagne och ädla viner.

 

Kl 16:10, efter att flaggspelet tagits ner, kastade vi loss och kunde styra söder ut med en fin bidevind (vinden för om tvärs). När vi passerat Öresundsbron vred vinden något och vi fick halvind och loggade 9,5 – 10 knop. En riktigt fin början på min segling! Kursen var satt mot Klintholmen, ditt vi anlände kl 23:00. Sista biten hade vinden avtagit så det blev motorgång.

Avsegling 163.JPG

 

Avsegling 164.JPGAvsegling 167.JPGAvsegling 168.JPG

 

Avsegling 181.JPG

 

 

Klintholm, 2010-06-14.

Klintholm – Kiel

Kl 09:40 lämnade vi Klintholmen, efter att bunkrat lite diesel. Det blev motgång till att börja med. Havet låg som en spegel, och nog kändes det som vi hade fått lite varmare. När vi rundade Rödby, hade vi fått lite mer vind och kunde börja segla. Strax efteråt fick vi en kort stund sällskap av en tumlare (som kanske också ville vinka farväl?).

 

En stund senare blev vi uppkallade på VHF’en och blev meddelade att vi var på vägg in i ett farvatten där man påbörjat en så kallad ”wind farm” och blev ombedda att ändra kurs, vilket vi gjorde. Sjökortet hade ej blivit uppdaterat med detta. En tidigare ”wind farm” vi passerat med ett 50-tal vindkraftverk var dock utmärkt. Vinden vred något och vi fick stötta med motorn för att kunna hålla kursen mot Kiels inlopp. Vi anlände till Kiels inlopp 23:20 och kunde förtöja i Dusternbrook 1 timme senare. Dusternboork byggdes i samband med olympiska spelen 1936 och vi lade till i ”miljonärshamnen”, där bl.a många vackra träsegelbåtar redan låg.

 

Kiel, 2010-06-15 – 2010-06-18

I väntan på starten av Kieler Woche

Kieler Woche är Nordeuropas största festival. Festivalen hålls i mitten av juni varje år och beräknas att besökas av 3 millioner människor från 70 länder!

Man räknar med att 400 band kommer att spela under festivalen. Över 2 000 båtar kommer med drygt 5 000 seglare för att mötas och tävla! En helt gigantisk festival!

 

062.JPG Det var inte bara segling utan 40 andra sporter som det skulle tävlas i här ser vi en av dom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var roligt att komma lite tidigare och få se hur man byggde upp det fantastiska festivalområdet. Det gick inte att ta miste på att man var i Tyskland, minst vartannat stånd var ett ölstånd och det fanns flera stora öltält förutom alla scener som byggdes upp. En större demonstration för ett eget universitet i Lubeck satte också sin färg på festivalen, då man överallt möte de gula demonstranterna. Här fanns också en trimaran, som vi sedan såg när den sussade fram i 30 knop.

035.JPG036.JPG038.JPG049.JPG057.JPG

 

Vi fick inte ligga kvar i Dusternbrook under festivalen, då den 19:e skulle alla gamla träbåtar 40 – 55 foot samlas där. Vi fick därför segla över till Möltenort som ligger på andra sidan Kielkanalen och lite längre ut.

 

Kiel 2010-06-19

Invigning av festivalen och jag hjälper Krutzenshtern (världens näst största bark) att lägga till

Så hade dagen alla väntade på kommit! De sista dagarna trodde jag inte att de skulle bli färdiga med alla arrangemang de skulle ha till festivalen, men de lyckades!

Vi cyklade in till Kiel från Möltenort. Det var en stäcka på ca 8 km, men det skulle visa sig att den blev betydligt längre när vi skulle cykla hem!

Innan invigningen gick vi i hamnområdet och såg då att Krutzenshtern var på väg att lägga till varför vi gick dit. Det skulle visa sig att de hade problem när de skulle lägga till så jag fick hjälpa dem. (Hjälpen bestod av att jag fick ta emot en tross för att lägga till, se film om detta J). Några data om Krutzenshtern:

Längd: 114,5 m (376 foot)

Bredd: 14 m

Höjd: 56 m

Djupgående: 6,7 m

Segelyta: 3 722 kvm

009.JPG015.JPG017.JPG

 

 

Kaptenen var nöjd med min insats

 

 

DSC00786.JPG

I Möltenort fanns det stora båtar i litet format.

 

Invigningen skedde med pompa och ståt och sedan underhöll ett band i 50 minuter, se film från detta, huvudpersonen var som hämtad från Skönheten och Odjuret.

 

Det var fantastiskt att ströva igenom festivalområdet och se på olika musikevenemang. se separat film. Givetvis besöktes också ett öltält och kaptenen dansade på bänkarna, som en riktig tysk! Det fanns en del andra som tyckte att det var för varmt att ha kläder på!

DSC00811.JPG          DSC00817.JPG

 

Kl 00:30 var det dags att cykla hem. Jag trodde att jag visste vägen, så jag tog täten och trampade på på el-cykeln. Efter drygt 1 timme påpekade Lena försynt att det luktade väldigt mycket ”landet” och borde vi inte se vattnet snart? Lugn sa jag det är nog bara om hörnet. Efter ytterligare 15 minuter utan vatten i sikte såg vi en dam lufta sina hundar. Hon tillfrågades om hur långt det var till Möltenort och om det var rätt väg. ”Oh my Good … Möltenort”. ”Das ist über 20 km in die Richtung, die Sie kamen aus”. Alltså bara att vända och trampa på. Nu var goda råd dyra. Gällde att spara på strömmen så att vi slapp att trampa för mycket. Lamporna stäcktes, för att spara på strömmen, och tändes bara då någon enstaka bilar kom. Kl 03:00 var vi tillbaka till båten och en glad kapten sa: Det var väl skönt med lite motion – 40 km cykling och 15 km promenad J.

 

Kiel, 2010-06-20

Nord-Ostsee-Kanal - Kielkanalen

Vi tog en kort tur ut till Kielmynning för att se lite av seglingstävlingarna och sedan bestämde vi oss för att segla igenom Kielkanalen.

Vi möte många fina skepp på vägen tillbaka till Kiel.

  

Kl 13:20 gick vi in i slussen vid Kiel. Slussningen gick som en dans (det är inte så stor nivåskillnad).

047.JPG        050.JPG

 

Jag hade gjort en beräkning så att vi skulle få medström från Brunsbütteln till Cuxhaven. Nog så viktigt då strömmen där kan vara upptill 4 knop beroende på tidvattnet.

Under färden genom Kiel-kanalen hände inte så mycket frånsett en kappsegling med ett större fartyg. De behövde stoppa rätt ofta då det fick möte, varför jag ville köra om, men det gillade inte den tyske kaptenen. Till slut vann jag kampen, jag passade på att göra ett sista försök då de byte lots, och det lyckades! På färden möte vi nedanstående transportmedel, vet inte riktigt vad man skall kalla den. Lyder den under sjöfartsregler eller vanlig färdmedel?:) Vi såg också en svart svan som simmade ensam omkring bland sina vita kompisar.

056.JPG057.JPG066.JPG

 

Vi kom till Brunsbüttel 21:00 och fick direkt slussöppning och kunde som ensam båt sluss ut ur Kiel-kanalen och segla mot Cuxhaven.

068.JPG

Vi fick också besök av tysk polis som skulle kontrollera att jag hade nödvändig licens för att framföra Amelit. Vi fick fortsätta och jag pustade ut – trodde att han skulle diskutera fortkörningJ. Strax hade vi 3 knops medström och färden till Cuxhaven gick snabbt. Kl 00:00 kunde vi lägga till. Det var lite ont om plats för oss, så vi tog en av de två platser som var till för motorstopp och olycksfall – vi var ju på båten och kunde kasta loss om det behövdes.

 

Cuxhaven, 2010-06-21

Segling till Helgoland – idyllisk ö som är taxfree

För anpassa oss till strömmarna och tidvattnet, väntade vi till kl 10:30 då vi lämnade Cuxhaven med kurs mot Helgoland. Vi fick en bra medström och kunde tidvis logga 11 knop över grund. Vi kan se här att strömmen var kraftig.

078.JPG

Kl 18:20 kunde vi lägga till i Helgoland. Där var gott om plats, seglingssäsongen hade tydligen inte kommit igång riktigt. Här stannade vi 2 nätter så att vi hann bunkra riktigt! Här fanns billig sprit eller vad sägs om 3,5 Euro för 1 liter Vodka! Handlaren gav mig dessutom 10 % extra rabatt samt fri leverans vid båten. Nu var spriförrådet fyllt och beräknas räcka en bra bit in i Karibien!

084.JPG   092.JPG   113.JPG   114.JPG

Helgoland har en rätt dramatisk historia som en viktig tysk örlogsbas under andra världskriget. Bebyggelsen är specifik och man kunde märka att där fanns en anknytning till Zanzibar. Helgoland tillhörde Danmark 1714 – 1814, då engelsmännen ockuperade ön och fick den. 1890 byte engelsmännen bort den till tyskarna mot att man fick Zanzibar. Sedan blev det åter engelsk efter andra världskriget och engelsmännen använde den som militärt övningsfält och sprängde flera kraftiga bomber där. Som minne av den tiden finns flera djupa kratrar. 1952 blev ön åter tysk och befolkningen kunde flytta tillbaka.

 

Idag är Helgoland ett populärt tyskt turistmål och en tillflyktshamn för många Nordsjöseglare. Utöver turism och kurortsverksamhet finns på ön en bas för sjöräddning och ett marinbiologiskt centrum. Bensindriven biltrafik förekommer inte på ön så när som på en ambulans och en lyftkran. Alla andra fordon är sedan årtionden eldrivna! Redan på 70-talet kunde turister färdas med eltaxi eller få varor levererade till hamnen med ellastbil. Då trafiken på ön är kraftfullt begränsad får skolbarnen lära sig om omvärldens trafikregler genom att skolgården utsmyckats med vägar, övergångställen och trafikljus. Besökare till ön brukar delas in i kurortsturister, seglare, fågelskådare och de som intresserar sig för den gamla tyska Nazi-ubåtsbasen. Hela ön är ihålig och fylld av militära hemligheter som slutits inne genom förseglingar. Mitt emot Helgoland ligger Düne, som ej är befolkad men det går regelbundet båtar ditt då ön har en fin sandstrand. På Düne ligger också Helgolands flygplats.

 

Klipporna är väldigt speciella såväl till färg som utseende. Tusentals fåglar häckar på de smala klippavsättningarna. Här finns bl.a. havssulor.

122.JPG123.JPG126.JPG129.JPG

 

132.JPG   171.JPG

 

 

Cuxhaven, 2010-06-22

Segling till Helgoland – Hoorn, Holland

För att anpassa oss till strömmarna och kunna lägga till i dagsljus hade jag bestämt avsegling till kl 18:00. Vi passade på att fylla dieseltanken, då diesel är billig här på Helgoland. Det var svag vind till att börja med, så det blev motorgång över ett nästan spegelblankt Nordsjön. Vi körde 4 timmars pass, då vi inte skulle angöra Hoorn, förrän nästa kväll.

185.JPG187.JPG

Strax efter midnatt kom den sydliga vinden och vi fick en fin segling på över 10 knop över grund, på ett vatten med mycket små dyningar. Månen tittade fram också och han var nästan full! Innan vi rundade Holland, låg det första oljeplattformen.

190.JPG

När vi rundat Hollands hörn låg jag som bäst och sov, då jag plötsligt väcktes av Lena. Pirater håller på att borda oss!!! Nja hon sa nog inte riktigt så, men det lätt så för mig som var yrvaken.   De hade kommit i en snabbgående ribb båt och bad hövligt om de fick komma ombord (undrar vad de sagt om jag sa nej), men fann ej att det var läge för det.

196.JPG   201.JPG

Så snart hade vi två stadiga tyska myndighetspersoner ombord, en tullare och en från immigrationsverket! Och så kom frågorna, kunde de få se skeppspappren, kunde de få se på passen, kunde de få se på mitt kustskeppareintyg …. Och så kom frågan … var kommer ni ifrån? … från Sverige … ja, men senaste hamn … Helgoland … Har ni köpt sprit där? … Nja … några flaskor … hur många … vet ej … kanske ett 20-tal … det låter som för mycket … ja men jag skall segla jorden runt! Efter en del diskussion kom vi fram till att jag måste förtulla det, men kanske kunna få tillbaka tullavgiften när jag seglar ut från Holland. Ok, det lät rimligt. Var skall ni slussa in i Holland? Den Helder … Ok, då kommer en tullare där att se hur detta skall hanteras. Ok, vi skildes som vänner och jag fick tom ta ett foto när de lämnade båten.

 

Vi fortsatte seglingen och de fortsatte med att borda segelbåtar. Kl 10:40 seglade vi in vid Den Helder. Här fick vi drygt 3 knops medström. Vi slussade in i Stevinslizen och kom in i Ijsselmer och Amelit seglade för första gången i söttvatten och i en insjö!

 

 

 

 

 Drygt två timmar senare var det dags för nästa sluss, Spuisluis. Här blev vi välkomnade av en skonare som hade egen mässingsorkester. Nu kom vi in på Marker meer. Här finns i princip inga vågor, och det blåste lite, så det blev motorgång. Det kan låta som en lugn och behaglig segling även om djupet höll mig alert. Det var tidvis bara 1 dm djupt under kölen och aldrig mer än 4 dm. Men allt förlöpte bra och vi angjorde Hoorns hamn kl 20:20.

 

Ett smalt hamninlopp på ca 7 meter möte oss och när vi väl kommit in öppnades sig en liten oas. Det var en liten, gammal hamn, med mycket charmiga gamla holländska hus. Hamnen var i det närmaste full men vi hade tur och fick en plats utanför en förfallen flodbåt. Jag bestämde med en gång att här får vi stanna två nätter.

 

 

Och tullen?? Ja honom såg jag aldrig röken av och jag måste säga att jag saknade honom inte!

 

Hoorn. 2010-06-23.

Kanalsegling med jollen och ost dans.

På förmiddagen blev det en promenad i Horn, som visade sig mycket större än vad hamnen antydde. På torget höll de precis på att förberedda invigning av en ostmässa. Den hade traditioner sedan lång tillbaka. Invigning gjordes genom att ett 40-tal personer klätt ut sig i tidsenliga kläder. På torget hade de pallat upp ost i massor. Borgmästaren kom och höll ett högtidligt tal och nu kunde de bära alla ostarna bort till häst och vagn och sedan köra iväg ostarna. Varje ost vägde 20 kg och de tog 8 ostar på varje bår, så det blev en del att släppa på.

 

När vi sett det beslöt jag att det var dags för kanalsegling med jollen. Det blev en spännande färd där höjden på visa broar var precis så att ratten på La Petit Amelit kom under och jag och Lena fick ligga på durken. Att det lyckas ta ut de stora båtarna genom de öppningsbara broarna och sedan ut genom hamninloppet, var en gåta för mig. Det kan inte var många, om några centimeter tillgodo. Att VM i fotboll pågick, gick inte att ta miste på och att Holland var med i slutspelet framgick med all tydlighet.

 

 

 

Hoorn 2010-06-25

Segling Hoorn - Amsterdam

Det blev tidig avgång, då jag hört att Sixhaven i Amsterdam börjar fyllas kl 11:00 på förmiddagen, så kl 07:00 lämnade vi Hoorn för en kort segling till Amsterdam.

Kl 10:45 kom vi fram till Sixhaven och hamninloppet som knappast var mycket breddar än 6 meter och dessutom en böj i slutet på det kort hamninloppet. Ånyo hade vi tur och fick en första klassens parkettplats där vi kunde hålla uppsikt över vad som hände i hamnen och visst var det mycket att se på, då det var mycket trångt och krävde en hel del av kaptenerna som seglade in, och i en del fel krävdes för mycket.

 

  

På eftermiddagen blev det besök i Amsterdam. Eftersom vi låg precis mitt emot Amsterdams järnvägsstation, var det bara att ta den avgiftsfria färjan över kanalen och så var man mitt i centrum. Där blev det besök på bl.a Anne Franks museum.

 

 

Föregående

Hem

 

 

 

 Nästa