Kuba – Mexiko – Isla de Providencia

2012-07-18, Las Moores, Kuba

Las Moores, Kuba – Isla Mujares, Mexiko, 130 sjömil

kl 15:00 deklarerade vi ut från Kuba. Utdeklaringsavgiften var högst måttliga 20 CUC, dvs 20 USD. Jag ville komma fram på förmiddagen, därav den valda avspeglings tiden. Åskan som vi haft kvällen innan hade lugnat ned sig, men det fanns en del mörka moln kvar så det var bäst att se upp. När mörkret kom började vi med våra tre timmars vakter. Eva och jag tog 18 – 21 och Amy och Ingrid tog 12 – 24 osv.  Vi hade lite sidoström på ungefär 1,5 knop, men vinden låg på mellan 12 – 16 knop, så det var fin segling.

2012-07-19 Isla Mujeres

Inklarering och bad

Vi seglade in mot Isla Mujeres som är en liten ö utanför Cancun. Jag hade redan bokat på Villa Vera, Isla Mujeres. Det är en liten resort med en marina. Vi kallade upp marinan och fick en plats och blev rekommenderad en agent. Här liksom i tex Colombia måste man ha en agent, som sköter mestadels av inklareringen. Jag räknade till 24:a blanketter. Kan inte finnas någon annan förklaring tillås många blanketter än att de är till för att hålla agenten sysselsatt och nödvändiggöra hans roll. Då Ingrid hade Angel med sig, måste vi också ha tag på en veterinär som måste komma till båten och besiktiga Angel. Det löste sig smidigt och efter drygt 2 timmar var allt klart.

Vi kunde hyra en golfbil och köra runt lite. Första målet var den fina stranden. Därefter blev det guacamole och några öl på en liten restaurang som låg vid kanalen in mot marinan.

IMG_0010   IMG_0009

2017-07-20 Villa Vera, Isla Mujeres

Min födelsedag

Det var min födelsedag. och kjg blev uppvaktad både på morgon och på lunchen fick jag en underbar mexikansk lunch med sång och på kvällen en underbart romantisk japansk middag. När vi skulle åka hem upptäckte vi att sista färjan redan gått, men vi fick skjuts med en snabbgående stor tender!

IMG_0019  IMG_0021

IMG_0002  DSC_0198

2017-07-21 Villa Vera, Isla Mujeres

Chichén Itzá – en fantastisk upplevelse

250px-Karta_ChichenItzaIdag skulle vi åka till Chichén Itzá, Det är en maya stad från 600 – 1400-talet. staden påträffades i djungeln på 1800-talet och sedan dess har flera tempel delvis restaurerats, till exempel det ståtliga Krigarnas tempel, ett pyramidtempel. Det är imponerande byggverk och likheten med de egyptiska pyramiderna är slående. Att gå uppför Kukulcán pyramiden till offerplatsen högst upp är väl ok, men att gå ned …!!! Jag har sett en kille gå ned med ansiktet vänt från pyramiden. Annars hasar sig alla baklänges ned! Det finns också en stor bollplan där målen utgör stenringar som sitter 5 meter upp och som man skall få bollen igenom. Man spelade bollen med armbågen. Ledaren för det lag som van fick som pris sitt huvud avhugget!!! Man måste haft en mycket stark paradis tror!

Men så fort vi lämnade Cancun möte vi en vägkontroll.

Om någon inte var medeveten om det ...
Om någon inte var medveten om det så är kriminaliteten hög i Mexiko!
... därför finns det många vägkontroller.
… därför finns det många vägkontroller.
Krigs templet. Högst upp finns offer plats.
Den stenring utgör ett av målen i den stora spelplanen som är ca 100 x 195 meter och med 8 meter hög vall.

Här är nergången till grottan.
Denna stora grotta utgjorde en offerplats, numera kan vi avnjuta en uppfriskande bad här!

DSC_0089 DSC_0092

Vi lät göra två halssmycken här. I mitt står “Eva” och i Evas står “Kaj” på maya språket.

DSC_0192 DSC_0119

Guiden hade en tuff uppgift! Vägen dit var enformig, bara rakt fram i 20 mil och beväxning på båda sidor så man såg bara dessa enformiga buskar. Men helt klart hade upplevelsen i  Chichén Itzá varit värd denna enformiga resa.

DSC_0070  DSC_0069

2017-07-22 Villa Vera, Isla Mujeres

Håller på att bli uppäten av en valhaj 🙂

Idag skulle vi ute och besöka valhajar. De simmar omkring en timmes båtfärd från Isla Mujares. Vi åkte ut i en liten motorbåt och efter drygt en timme, skatade vi ner och började söka efter valhaj. Efter ungefär en halvtimme hitta vi ett par. På med snorklar och i vattnet. Sedan var det att bara att simma allt vad man förmådde! Andra gången de kom emot mig hade jag placerat mig i deras väg. Alldeles för mycket i deras väg, skulle det visa sig! Se bilderna nedan. Jag fick knuffa mig iväg från det enorma gapet för att inte hamna i det! Någa, jag är väl större än gapet, men hur som helst vill man inte ha några armar därinne även om valhajarna bara äter plankton.

IMG_0027  IMG_0026

IMG_0059 (1)
Här kommer den
Närmare än så kan man knappast vara …
… och swisch var den förbi …
… gäller bara att akta sig för stjärtfenan!

Efter att simmat med valhajar i en timme körde vi in till stranden och ankrade upp och åt en helt underbar Ceviche. Så enkelt:
– Räkor eller pilgrimsmusslor
– Olivolja
– Lime
– Persilja
– Chili
– Peppar
– Salt eller ännu bättre havsvatten, har precis rätt slathalt
– Koriander
rensa räkorna eller pilgrimsmusslorna, smörj in dem i lime och chili. Placera kallt i ett halv dygn. sedan bland med resten av ingredienserna. Servera tillsammans med limeklyftor, så var och en kan välja hur mycket extra lime de vill ha.

På kvällen hade jag tre vackra damer på middag!

2017-07-23 Villa Vera, Isla Mujeres

Stranden och Cancun

Följande dagar tillbringades på stranden och i Cancun.

P1020528  IMG_0085

Amy tatuerade sig och en del åt skorpioner tillsammans med ett shot!

IMG_0107  IMG_0105

Etta annat nöje än skorpioner var att svalka sig i fontänerna.
009 (1)010

Tillsammans med en mexikansk öl!

2017-07-26 Villa Vera, Isla Mujeres

Eva åker hem

Nästan en månad har gått sedan Eva kom! Vi hade ju bestämt att det skulle vara en provsegling till Kuba – Mexiko och sedan skulle vi få se. Vi hade dock redan för flera veckor sedan bestämt att det var vi och att Eva skulle vara med på min fortsatta Jorden Runt segling. Men innan dess måste hon ju hem och fixa lite! Det är ju så att ger man sig iväg på en Jorden Runt segling på många år så måste man fixa lite innan. Så då var dagen kommen, då Eva skulle flyga hem. Så mycket vi hunnit uppleva och så sammansvetsade vi redan blivit. Därför kändes det att skiljas åt även om det bara var för en månad.

2017-07-27 Villa Vera, Isla Mujeres

Utklarering

Ja, då skulle Ingrid, Amy och jag segla vidare. Planen var Isla de Providencia, Colombia, vidare till San Bals och sedan till Santa Marta i Colombia, där Amelit skulle ligga någon månad medan jag åkte hem ett tag. Sedan skulle Eva och jag gemensamt åka ned och fortsätta Jorden Runt seglingen.

Vår agent kom med papperna … jo … det var 24 stycken!
Så var det då bara proviantering innan vi kunde kasta loss.

015 (1)

2017-07-28 Villa Vera, Isla Mujeres

Segling till Isla de Providencia – 650 sjömil

Ready to go!

020

Seglingen började med motström och relativt lite vind, men både jag och Angel kunde slappa och njuta av den lugna framfarten!

039  036

069

Fortsatt lite vind när mörkret infaller och en nästan en full måne lyser upp havet.
041 042

2012-07-29  – 2012-07-31 på väg till Isla de Providencia

Motström och lite vind och besök av delfiner

Dagarna flöt fram och nätterna var fina med fullmåne, så vad mer kan man begära när man även får fint besök av delfiner!

057 055

När delfinerna kom var vi tvungna att ta ner Angel under däck, annars hade hon nog hoppat i!

052

040 006

Ännu en fantastisk solnedgång och Angels trivdes utomordentligt i sittbrunnen där det alltid fanns sällskap och hon kunde övervaka den som hade nattvakten

059 074

2012-08-01 på väg till Isla de Providencia

Land i sikte!
088

I gryningen siktade vi Isla de Providencia. Någon timme senare vi segla in.i den smala ränna med rev på ömse sidor, som ledde in till en väl skyddad vik. Uträkningen stämde inte alls, så det var lite oroligt när vi gick in.

Så kunde vi då släppa ankare! Vi var i Colombia!